BeBeL

Cer Cite Cer Cite.. ni bukan Blog Hantu Kak LimaH tau..just blog biase..klu korang rase suke ngan blog ni korang leh baca.. ase x suke ..kome sume leh bako Kite Bako !! Kite Bako!! ( Lap top or Pc korang yg terbako nnt ) hahaha aku bukan lah penulis yg terhebat!!! just utk share n mengisi waktu yg agak kosong , x kosong sgt la..so klu korang pun ade mase kosong singgah la mai bace blog Ni...Tq so much pada yg terbaca..or sengaja baca..hehhehe... EnjOy Ya!!!

Followers

q

Friday, April 22, 2011

♥ Kisah Hidup Aku ♥ Bab 1 -Part 2



sambungan....

Tiba2... seorg lelaki datang berbadan kurus...x berapa nak veteran sgt...kulit hitam manis..menegur kami yg leka bermain..." dah...dah..balik...dah nak maghrib ni..kan mlm ni nak mengaji... " dia adalah wak rohen ayah kepada dot...ketua guru yang akan mengajar mengaji al-Quran mlm nnt... kami pun balik menuju umah masing2....


sampai di rumah....


" x tau nak balik yer ny...baju sekolah x buka...nnt berebut sume nak mandi.. " terkejut aku...tu la mak aku...
Pn Raja Mariam..mak aku garang tau...aku takut sikit je ngan mak aku..x byk pun..sebab mak aku ni suke merotan..hahahhaa...aku diam capai tuala n mandi...
kedengaran suara azan berkumandang menanda kan masuk waktu maghrib bagi kwasan2 yg sewaktu dgn nya...xlama tu kuar sorang lelaki yg badan agak besar dari bilik utama...lengkap berkain pelekat ,baju melayu,dan kopiah...dia adalah abah aku..En Ahamad.. :) aku manja ngan abah aku...ngeee brbanding mak....beppp!!bep!!bep!! motor vespa abah kuar dari rumah nak ke masjid.... aku???? aku dah lengkap brbaju kurung dan bertudung litup...nak g mengaji la.....aku g mengaji al -Quran jln kaki jer..balik abh aku amik...

"Assalamualaikum... " " waalaikumsalam... " aku terus naik atas umah dot...haaa umah dot ni umah papan tggi..susunan dalam umah sgt kemas dan teratur...sampai kat atas,...kwn2 aku sume dah dtg...so duduk la aku barisan num 5 untuk giliran mengaji...mane yg bac al-quran duduk depan..mukadam belakang...aku ngan yg lain dok depan sebab kami dah masuk al-Quran...zaimie dtg..yee~~~ die x penah ketggalan dlm kumpulan kami..hhehehe,,, " zai bw ape haa??? "" wadey mak aku wat..mkn laaa" kami pun mkn n x lepas kan peluang wadey mak die mmg terbaik sedap ...perbualan bermula..cite permainan petang tadi x habis lagi...kedengaran bunyi tapak kaki...tapp~~tapp~~tapp~~ " borak jer yer....suruh dihafal asyik berborak jer....sampai dgr kat bawah tu... " sekali wak reah la....sume terus mengaji...wak reah isteri wak rohen die mmg x suke klu mengaji berborak..wak reah kate..alquran buka..syaitan baca nnt... tepat 8.p.m wak rohen sampai sume bace quran sekuat nya...giliran demi giliran berganjak ke tempat wak rohen...untuk mengaji...klu sape yg x dpt bace wak slalu ckp... " bunyi ape tu to...pegi mengaji ngan kalai baru nak tau " ade loghat jawa disitu...kalai juga disalah kan....kalai tu tokei kedai runcit kat simpang kampung aku tu..die berbangsa india...sume gelakk klu wak rohen ckp mcm tu...kadang 2 hidung kn tarik..klu sape2 x dpt bace....tiba-tiba... " api!!api!!apii!!" sambil mengibas tangan pada asap yg kuar dr bwh rumah...,maman madi...die adalah bapa saudara dot,mila n dyot...eh bukan dtg mengaji...tapi tggu anak die mengaji...hilang terus asap tadi...kedengaran suare lelaki ktwa bwah rumah..isshh~~ babang rupe nyer...wat suspen jer...habis mengaji...kitorg bace doa..n susun al-quran pada tempat nya....sampai bwh nora masih lagi kat atas....n kitorang yg lain suke sangat sakat die sebab die ni penakut...n adik beliau mamin termasuk sekali nak kn kan kakak die tu..kitorang pakat n ckp kat mamin " mamin ko g nyorok t kitorg ckp ko dah balik... " adik die pun nyorok..x lame tu..nora turun n ngan slamber kitorg ckp " aiiyoo~~ nora mamin dah balik... " " tipu~~~" " yela...haaa tgk mne ade die?? " huwaaaaa~~~ tetiba die nangis.... n adik die kuar... " blum la..tu pun nak nangis cewek betul..." hahahhahahhaha..( gelak jahat ) penakut!!! kitorg gelak kan die...masing2 balik...n adik die mamin still sakat die..sampai kat luar...adik die lariii~~~ tggal kan die...die pun nangis..smbil lari.. kitorang yg tgk ketawa kan die.. smbil ejek.. " hahahha nora penakut!!..nora penankut!!!"padahal umah die x smpai 20 langkah dah sampai umah..cume kat tepi jln tu ade pokok besar ,pokok rambutan..tu yg nmpak seram kot....aku still x balik tggu abah balik sembahyang isyak...bepp!! bepp!! bep!! dgr motor vespa abah lalu...tapi asal lagi jauh...aku terus buka pintu.. jerit!!
" abaaaaaaaaaaaaahhhh!!!! "
kedengaran motor abah dah dkat...fuhh!! abah patah balik... " ape la...kan any dah panggil..abah terus je nape....lupe yee~~~ " " yela lupa..dah naik.. " aku suke dok depan bab vespa kan xde bakul so aku berdiri je kat dpan...

sampai umah...aku kemas buku n masuk tdo...aku tdo ngan mak n abah lagi..hehhehe ( malu ) bab bilik tdo umah aku cume ade 2 jer...1 bilik mak n abah..1 bilik lagi utk 2 org abg aku...xkan aku nak tdo ngan dorang....ZZZzzzzZZZZZzzzz.......

pukul 6.a.m

" any~~ any~~ bangun sekolah..." aduh mls betul ase nyer...still tdo lagi...tau2 ade dlm bilik air..jadi kebiasaan abah aku dukung sampai ke bilik air...n tersedia dalam baldi air panas untuk aku...selesai mandi..mak yg sisir kan rambut aku n pakai kan tudung..lengkap berbaju kurung wane kuning..dan tudung...dulu aku pustakawan sekolah....basikal sume dah tersedia..n g sekolah...aku tggu kwn aku depan lorong....tapi bukan kawan2 kumpulan aku tu...dorg sume pegi sendiri..isshh~~ lambat nyer..xlame reza n awen kuar dua org ni adik beradik..terus g sekolah...kedebamm~~~~ " adoi sakit nyer...oii!! camne ko bwa basikal tgk!! rosak basikal aku..." ye;a basikal baru kan sape x syg...dulu aku naik basikal racing ala budak slalu ckp mcm tu..baskal yg ade gear tu...seb bek x rosak..dada terasa senak sekejap..n terus kan per jalanan.....

sampai sekolah....

kunci basikal..n terus beratur,...kat barisan ngan kawan2 aku yg lain...mila je kelas ngan aku..aku 6 kekwa...sume murid2 masuk dlam kelas n mula kan pembelajaran..aku 6 kekwa kelas kedua..masing still bising..bla cikgu BM aku masuk sume senyap...cikgu aku bgth...yg sekolah akan wat pertandingan bercerita..kirenyer drama sekolah la...setiap kelas kn join...n bg kelas aku cikgu yg tentu kan drama ape yg akan di buat.....

ni kwan2 aku..
tgh potong kek tu :aku....
baju pol cadot tu: adik dyot abiel nmnyer...
tudung merah : nora
blakang nora yg tggi lampai tu : mila
kemam bibir : dot ( anak tuan umah )
haaa yg depan..peace tu baju biru : mamin adik nora...
depan jugak baju belang2: amy adik mila...
n 2 org tu cousin aku..n die xde kene mengena dlm ini gmbar... :)
oppss!! xde pit kwn aku lagi 2 orang tu zaimie.n apiey..xtau la kemane...so x dpt nak tunjuk muka dorang mase kecik..hahahhaa




to be continue....

*tggu sambungan nyer dram ape bakal kami persembahkan...n aku salah seorg peserta nya....

cewek = kuat nangis
wadey= makanan org india yg di perbuat dari kacang dal...
maman= pak cik

create by chubby

2 comments: