BeBeL

Cer Cite Cer Cite.. ni bukan Blog Hantu Kak LimaH tau..just blog biase..klu korang rase suke ngan blog ni korang leh baca.. ase x suke ..kome sume leh bako Kite Bako !! Kite Bako!! ( Lap top or Pc korang yg terbako nnt ) hahaha aku bukan lah penulis yg terhebat!!! just utk share n mengisi waktu yg agak kosong , x kosong sgt la..so klu korang pun ade mase kosong singgah la mai bace blog Ni...Tq so much pada yg terbaca..or sengaja baca..hehhehe... EnjOy Ya!!!

Followers

q

Friday, April 9, 2010

~Kenduri Arwah~

salam...

semalam aku p RANTAU PANJANG,klang je la pun..hehhehe..wat kenduri arwah utk kakak ipar aku..( SITI RAFIDAH ) 13hb april ni genap 2 thn die pergi...hummm mmg sedih yang amat sgt...
balik keje terus aku p sane...smpi kul 7.00 ptg..mak bagi ayam palembang untuk diletakkan ke dalam AMBENG ( org jawa ckap) ala makanan yang di bungkus 2,..dalam nya ade lauk2 n serunding..kat sini aku nk tunjuk la cara2 dorang bungkus ambeng 2...dorang bungkus sendiri tau...


nasi ni yang dah diletak kan lauk nye dlam dulang sebelum di bahagi kan kpd 6 utk dijadi kan
"AMBENG"



Salah sorang daripada 6 org tu bahagi2kan lauk tersebut dan ltk didalam daun pisang yg disediakan..
lepas 2 bahagi kan nasi nye pula..kepda 6 bahagian..

dah selesai dibahagikan..bungkus dan ikat..jadi la nasi ambeng..

2 la sebahagian cara wat nasi ambeng yang org kampung rantau panjang buat..huhuhu...tahlil start lpas isyak...dengan itu kisah yang aku dpat kongsikan setakat ini..kepada Arwah kakak ipar ku semoga roh mu dicucuri rahmat dan ditempat kan org yang beriman...ankmu QASEH akan kami didik dgn sempurna menjadi anak yg berguna...aminnn...

~aL-FatiHaH~

No comments:

Post a Comment